Publikationen

Alle Veröffentlichungen im double-blind peer-review Verfahren, außer bei expliziter Kennzeichung: (SB) für single-blind peer-review bzw. (HR) für Herausgeber-Review.

Mühling, Andreas; Schulte, Carsten; Bennedsen, Jens; Budde, Lea; Große-Bölting, Gregor (2019) Assessing students’ understanding of object structures. In: Ihantola, Petri; Falkner, Nickolas (Hgg.): Proceedings of the 19th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling ’19), November 21–24, 2019, Koli, Finland. Weblink

Bastian, Morten; Mühling, Andreas (2019): Let’s Look a Layer Deeper: Design and First Results of a New Test System in the Context of Program Tracing. In: Ihantola, Petri; Falkner, Nickolas (Hgg.): Proceedings of the 19th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling '19), November 21–24, 2019, Koli, Finland. Weblink

Große-Bölting, Gregor; Schneider, Yannick; Mühling, Andreas (2019): "It’s like computers speak a different language" –Beginning Students' Conceptions of Computer Science. In: Ihantola, Petri; Falkner, Nickolas (Hgg.): Proceedings of the 19th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling '19), November 21–24, 2019, Koli, Finland. Weblink

(HR) Mühling, Andreas (2019): Professionalisierung in der Informatik. In: Ingo Bosse, Jan-René Schluchter und Isabel Zorn (Hg.): Handbuch Inklusion und Medienbildung. 1. Auflage. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, S. 340–347. Weblink

Jungjohann, Jana; DeVries, Jeffrey M.; Mühling, Andreas; Gebhardt, Markus (2018): Using Theory-Based Test Construction to Develop a New Curriculum-Based Measurement for Sentence Reading Comprehension. In: Front. Educ. 3, S. 1. DOI: 10.3389/feduc.2018.00115. Weblink

Jungjohann, Jana; Diehl, Kirsten; Mühling, Andreas; Gebhardt, Markus (2018): Graphen der Lernverlaufsdiagnostik interpretieren und anwenden – Leseförderung mit der Onlineverlaufsmessung Levumi. In: Forschung Sprache 6 (2), S. 84–91. Weblink

(SB) Jungjohann, J., DeVries, J. M., Gebhardt, M., & Mühling, A. (2018). Levumi: A Web-Based Curriculum-Based Measurement to Monitor Learning Progress in Inclusive Classrooms. In K. Miesenberger & G. Kouroupetroglou (Hrsg.), Computers Helping People with Special Needs (S. 369–378). Cham: Springer International Publishing. Webli

(HR) Ropohl, M., Diehl, K., Gebhardt, M., van den Heuvel-Panhuizen, M., Mühling, A., & Schanze, S. (2018). Lernprozesse und Lernprodukte mit digitalen Medien diagnostizieren?: Digitale Medien für formative und summative Diagnose. In M. Ropohl, A. Lindmeier, H. Härtig, L. Kampschulte, A. Mühling & J. Schwanewedel (Hrsg.), Medieneinsatz im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht. Fachübergreifende Perspektiven auf zentrale Fragestellungen (1. Auflage) (S. 98–137). Hamburg: Joachim Herz Stiftung Verlag. Weblink

(HR) Mühling, A., & Allert, H. (2018). Medienbedienung gleich Medienbenutzung?: Chancen und Herausforderungen beim Einsatz von Medien. In M. Ropohl, A. Lindmeier, H. Härtig, L. Kampschulte, A. Mühling & J. Schwanewedel (Hrsg.), Medieneinsatz im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht. Fachübergreifende Perspektiven auf zentrale Fragestellungen (1. Auflage) (S. 38–54). Hamburg: Joachim Herz Stiftung Verlag. Weblink

(HR) Kaiser, M. & Mühling, A. (2018). Was ist Informatik? LOG-IN (akzeptierter Beitrag)

Mühling, A. (2017). Concept Landscapes: Aggregating Concept Maps for Analysis. Journal of Educational Data Mining (JEDM), 9(2), 1–30. Weblink

(SB) Mühling, A., Gebhardt, M. & Diehl, K. (2017). Formative Diagnostik durch die Onlineplattform LEVUMI. Informatik-Spektrum, 40(6), 556–561. Weblink

(HR) Arnold, J., Mahler, D., & Mühling, A. (2017). "AppLaus": App-Entwicklung in der Lehramtsausbildung. In C. Maurer (Hrsg.), Qualitätsvoller Chemie - und Physikunterricht - normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Regensburg 2017, S. 546–550. Weblink

Schneider, Y. & Mühling, A. (2017). Das Konzept Nature of Computer Science. In I. Diethelm (Hrsg.), Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt. 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.–15. September 2017 Oldenburg (Lecture Notes in Informatics (LNI)- Proceedings, S. 123–126). Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V. (GI). Weblink

(HR) Arnold, J., Kremer, K. & Mühling, A. (2017). »Denn sie wissen nicht, was sie tun«: Educational Data Mining zu Schülervorstellungen im Bereich Methodenwissen. MNU Journal(5), 334–340. Weblink

Luxton-Reilly, A., Becker, B. A., Cao, Y., McDermott, R., Mirolo, C., Mühling, A. et al. (2017). Developing Assessments to Determine Mastery of Programming Fundamentals, Proceedings of the 2017 ITiCSE Conference on Working Group Reports. ITiCSE-WGR ’17: (S. 47–69). New York, NY, USA: ACM. Weblink

Mühling, A. (2016). Aggregating Concept Map Data to Investigate the Knowledge of Beginning CS Students. Computer Science Education, 1–16. Weblink

(HR) Gebhardt, M., Diehl, K. & Mühling, A. (2016). Online-Lernverlaufsmessung für alle Schülerinnen und Schüler in inklusiven Klassen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 66, 444–453. Weblink

 (HR) Gebhardt, M., Mühling, A., Gartmeier, M. & Tretter, T. (2015). Wissen über Inklusion als gedankliches Netz: Vergleich zwischen Studierenden des beruflichen und des sonderpädagogischen Lehramts mithilfe von Concept-Maps. Zeitschrift für Heilpädagogik, 66, 609–622. Weblink

Funke, A., Berges, M., Mühling, A. & Hubwieser, P. (2015). Gender Differences in Programming: Research Results and Teachers’ Perception, Proceedings of the 15th Koli Calling Conference on Computing Education Research. Koli Calling ’15: (S. 161–162). New York, NY, USA: ACM. Weblink

Mühling, A., Hubwieser, P. & Berges, M. (2015). Dimensions of Programming Knowledge. In A. Brodnik & J. Vahrenhold (Hrsg.), Informatics in Schools. Curricula, Competences, and Competitions (Lecture notes in computer science, Bd. 9378, S. 32–44). Springer International Publishing. Weblink

Mühling, A., Ruf, A. & Hubwieser, P. (2015). Design and First Results of a Psychometric Test for Measuring Basic Programming Abilities, Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education. WiPSCE ’15: (S. 2–10). New York, NY, USA: ACM. Weblink

Große-Bölting, Gregor; Nishioka, Chifumi; Scherp, Ansgar (2015) A Comparison of Different Strategies for Automated Semantic Document Annotation. In: K-CAP 2015: Proceedings of the 8th International Conference on Knowledge Capture, Palisades NY, USA. Weblink

Nishioka, Chifumi; Große-Bölting, Gregor; Scherp, Ansgar (2015) Influence of time on user profiling and recommending researchers in social media. In: i-KNOW '15: Proceedings of the 15th International Conference on Knowledge Technologies and Data-driven Business, Graz, Austria. Weblink

Hubwieser, P. & Mühling, A. (2015). Investigating the Psychometric Structure of Bebras Contest: Towards Mesuring Computational Thinking Skills, Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE), 2015 International Conference on (S. 62–69). Weblink

Capovilla, D., Mühling, A. & Hubwieser, P. (2015). How Learning Styles in CS Can Foster Inclusion of Visually Impaired Students, Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE), 2015 International Conference on (S. 187–192). Weblink

Capovilla, D., Berges, M., Mühling, A. & Hubwieser, P. (2015). Handling Heterogeneity in Programming Courses for Freshmen, Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE), 2015 International Conference on (S. 197–203). Weblink

Große-Bölting, Gregor; Nishioka, Chifumi; Scherp, Ansgar (2015) Generic process for extracting user profiles from social media using hierarchical knowledge bases In: Proceedings of the 2015 IEEE 9th International Conference on Semantic Computing (IEEE ICSC 2015), Anaheim CA, USA. Weblink

Ruf, A., Mühling, A. & Hubwieser, P. (2014). Scratch vs. Karel: Impact on Learning Outcomes and Motivation, Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education. WiPSCE ’14: (S. 50–59). New York, NY, USA: ACM. Weblink

Hubwieser, P. & Mühling, A. (2014). Playing PISA with Bebras, Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education. WiPSCE ’14: (S. 128–129). New York, NY, USA: ACM. Weblink

Hubwieser, P. & Mühling, A. (2014). Competency Mining in Large Data Sets - Preparing Large Scale Investigations in Computer Science Education. In A. L. N. Fred (Hrsg.), Proceedings of the International Conference on Knowledge Discovery and Information Retrieval. Rome, Italy, 21 - 24 October 2014 ; [one of three integrated conferences that … constitute the International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management (IC3K)] (S. 315–322). SciTePress. Weblink

Hubwieser, P., Magenheim, J., Mühling, A. & Ruf, A. (2013). Towards a Conceptualization of Pedagogical Content Knowledge for Computer Science. In B. Simon, A. Clear & Q. I. Cutts (Hrsg.), Proceedings of the Ninth Annual International ACM Conference on International Computing Education Research, La Jolla, USA, 12-14 August 2013 (S. 1–8). New York: ACM. Weblink

Mühling, A. & Hubwieser, P. (2012). Towards Software-Supported Large Scale Assessment of Knowledge Development. In M.-J. Laakso (Hrsg.), Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finnland, 17-15 November 2012 (S. 145–146). New York: ACM. Weblink

Berges, M., Mühling, A. & Hubwieser, P. (2012). The Gap Between Knowledge and Ability. In M.-J. Laakso (Hrsg.), Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finnland, 17-15 November 2012 (S. 126–134). New York: ACM. Weblink

Berges, M., Mühling, A., Hubwieser, P. & Steuer, H. (2012). Informatik für Nichtinformatiker: ein kontext- und praxisorientiertes Konzept. In P. Forbrig, D. Rick & A. Schmolitzky (Hrsg.), HDI 2012 – Informatik für eine nachhaltige Zukunft, 5. Fachtagung Hochschuldidaktik der Informatik , Hamburg, Germany, 6-7 November 2012. Commentarii informaticae didacticae: Bd. 5 (S. 105–110). Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.

Hubwieser, P. & Mühling, A. (2012). A Social Network for Learning - Supporting Collaborative Learning based on the Ontology for Educational Knowledge. In K. Liu (Hrsg.), Proceedings of the International Conference on Knowledge Management and Information Sharing. Barcelona, Spain, 4 - 7 October 2012 ; [one of the three integrated conferences that .̤ constitute the International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management (IC3K)] (S. 298–301). SciTePress. Weblink

Hubwieser, P. & Mühling, A. (2011). Knowpats: Patterns of Declarative Knowledge - Searching Frequent Knowledge Patterns About Object-orientation. In J. Filipe & A. L. N. Fred (Hrsg.), KDIR 2011. Proceedings of the International Conference on Knowledge Discovery and Information Retrieval : Paris, France, 26-29 October, 2011 (S. 358–364). SciTePress. Weblink

Hubwieser, P. & Mühling, A. (2011). What Students (Should) Know About Object Oriented Programming. In K. Sanders, M. E. Caspersen & A. Clear (Hrsg.), Proceedings of the Seventh International Workshop on Computing Education Research, Rhode Island, USA, 8-9 August 2011 (S. 77–84). New York: ACM. Weblink

Hubwieser, P. & Mühling, A. (2011). Investigating Cognitive Structures of Object Oriented Programming, Proceedings of the 16th Annual Joint Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Darmstadt, Germany, 27-29 June 2011. ITiCSE ’11: (S. 377). New York, NY, USA: ACM. Weblink

Hubwieser, P., Mühling, A. & Brinda, T. (2010). Erste Ergebnisse einer Lehrerbefragung zum bayerischen Schulfach Informatik. In I. Diethelm, C. Dörge, C. Hildebrandt & C. Schulte (Hrsg.), Didaktik der Informatik - Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik (Didaktik der Informatik - Aktuelle Forschungsergebnisse. 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik") (S. 45–56). Bonn: Köllen. Weblink

Mühling, A., Hubwieser, P. & Brinda, T. (2010). Exploring Teachers’ Attitudes Towards Object Oriented Modelling and Programming in Secondary Schools, Proceedings of the Sixth International Workshop on Computing Education Research, Aarhus, Denmark, 9-10 August 2010 (S. 59–68). New York: ACM. Weblink

Eckhardt, S., Mühling, A. & Nowak, J. (2007). Fast Lowest Common Ancestor Computations in Dags. In L. Arge, M. Hoffmann & E. Welzl (Hrsg.), Proceedings of the 15th Annual European Symposium on Algorithms, Eilat, Israel, 8-10 October 2007. Lecture notes in computer science: (S. 705–716). Berlin, Heidelberg: Springer. Weblink